Укупно приказа странице

недеља, 7. октобар 2018.

Romana Ajdinović / O romanu "Čedomorka" autora Nade Petrović

Jedna reč čini čuda. Meni se čudo desilo maločas. Dobih jedan od najvećih komplimenata romanu "Čedomorka" samo u jednoj jedinoj reči: “Autobiografski”… Ako je roman toliko upečatljivo napisan da se makar na prvi pogled poverovalo da je autobiografski onda je pisanje i objavljivanje ispunilo svrhu.
Hvala ti Romana Ajdinović od srca na prelepim rečima… I samo da nešto napomenem: Ne verujem u slučajnosti. Naime, godinama sam svoje rukopise potpisivala pseudonimom Romana…
A sad reči koje su mi od Romane stigle, reči na kojima joj se od srca zahvaljujem.:

“Romana Ajdinovic



Nadi Petrović - u znak zahvalnosti !
Konacno dobih u ruke stvaralacka dela pesnikinje i romanopisca Nade Petrovic.Inace se ne zalecem i ne “lepim “ na svako reklamiranje bilo cega , pa cak ni, ljubavi mojih - knjige , bez obzira da li je roman, zbirka pesama ili nesto trece, kao ni na recenziju bilo od koga dosla.No ,to je potrebno samo zbog informacije, a drugo je koji ce osecaj u meni probuditi, i sta ce mi moja intuicija kazati, i rekla je – PORUCI!
====
Cim sa uzela u svoje ruke autobiografski roman “Cedomorka “ , zelene boje, cvrstih korica , a tako topla, nezna , kao da greje, zelena boja je boja srcane cakre( u centru tela) , a vezana je za ljubav, humanost, saosecanje i osjecaj sigurnosti.Boja centra, sredine i harmonije. ona je povezanost fizickog i duhovnog tela te je centar kroz koji dajemo i primamo ljubav, pomislim, sigurno je to autorkinja poruka i pouka. Format knjige 22/15( numeroloski : zbir 10= 1.Teslini brojevi , 1,2,3. (1x3=3) (1+2=3), sve je moralo biti deljivo sa 3. 3,6,9 , a ziveo je na brojevima 33 i 27 ( 3+3=6, 2+7=9),Ljudi kojima su otovorene cakre od 6.-9. su direktno povezani sa kosmosom.No to sve su vec neke druge price.{ja sam porucila 2 knjige , a dobila 3 , jednu na poklon 2+1=3 , nista nije slucajno, unapred znam da je to jedna od knjiga koje ja ,u sebi , nazivam , “moje pametne knjige”} ). Format knjige je stvarno toliko ugodan, moze da se cita u svim pilikama, pozama itd.171 strana ni pretanka ni predebela, lako prenosna. Divota ju je drzati u ruci.
Ono sto moram reci, jer ja ne bih bila ja , knjiga kosta 5oo dinara.SRAMOTA! To su 2 kutije jeftinijih cigareta koje ja pusim.Sramota je u tome , sto su takva vremena, da je i to mnogima puno, a drugo jos tuznije,sto oni koji imaju novaca, neki i previse , ne citaju ,pa i ne kupuju.Setih se vremena, kada su se pojavili na trzistu veliki regali sa mnogo polica,pojavili su se znalci-mudraci sa pozvodnjom dugackih kartonskih kutija , dizajniraih imitacijama knjiga velikih majstora svetske knjizevnosti , kojima su popunjavali police svojih regala.No, to je vec jedna druga prica.
Krenuh da citam “Cedomorku” ,vec na samom pocetku ustanovim da to nije knjiga koja se cita i procita “na dah” , jedno popodne, jedan dan i stavi u policu. ja tako ne citam. Svaka recenica , prosta,prosirena ili slozena ima svoju dubinu iz koje moze da proizadje jedna knjiga.Citam i malo, malo skrenem pogled i glavu i razmisljam,slazem sliku (u mislima mi je lik autorke sa njenog fb profila , a cule smo se i telefonom ) do slike ,u mislima, prateci sadrzaj ja je i vidim i cujem joj glas i stvaram filmsku pricu-sadrzaj,slika,ton.... Empaticno je dozivljavam i sazivljavam se....., a ujedno i obelezavam nekim svojim znakom , posebna mesta , na koje cu se vratiti kada procitam celu, i zato volim da imam SVOJU knjigu koju mogu obeleziti po svom, verovatno bi neko drugi obelezio nesto drugo, jer smo razliciti.
Svaka recenica je vazna, celu knjigu bi trebalo prepisivati, ali to je besmisleno kada moze da se kupi- jednostavno. Isticati jedan, neki, pasos, ne znaci da je naj,jer me svaki negde ponese...
- “ Umorna sam ti.Umor iz dana u dan sve tezi.Nista teze od umora nema” ......”Umorna od ono sto protice, a zivot nije .” umorna......od zuljeva po dlanovima, i tabanima....od zelja koje je zaboravila da su zelje , od tegoba, od snova , od more sto joj se ni u mrklini niko ne primakne..... jako je umorna-prejako................”Umorna toliko, da me i odmor zamarao kad sam sedela na opseg , svece da popalim i malko se odmorim .A i tamo retko sam isla .I za to nije bilo vreme .Sve sam mislila , ONI MOGU DA POPRICEKAJU , NIGDE DA POBEGNU NECE ,a poso ne moze da ceka. Kad velim, svud moze da se zakasni , ali na groblje nikad nije kasno.ONI KOJI ME TAMO CEKAJU STARE SU CEKALICE..Jos sto zivota da imam pa u jedan ni jednom da ne stignem. ONI UVEK CEKAJU ....”
- =====================
Ima mnogo vise izrazenih osecaja u tom delicu knjige ovo je samo nesto malo , suze mi krenuse, misli moje me opsednuse, a otvorise se i divljenje autorki o osecaju i poznavanju dusa nasih.Ona zna. Ona zna onu pesmu, srescemo se opet bilo kad ,bile gde ...u bilo kojem zivotu, i to ne jednom, vise puta
. Upotrebila je izraz CEKALICE, to nije samo pesnicko-knjizevni ukras. To je mnogo, mnogo vise.To je ono sto je moja intuicija od te knjige ocekivala ,izmedju ostalog ....
- jedna recenica: “ I sve mislim: “Neka tako mi dosudjeno . Ima i gore . Ne znam de, al kazu da i ima “
.
- Posebno me odusevljava sto pise u svom iskonskom dijalektu,prilagodjeno danasnjem vremenu , ali se oseti.
- ================================================================== Svaka dobra dusa tako misli, i ja tako mislim, ne kuni ,ne psuj Boga , sto ljudi rado cine. Uvek ima gore nad gorim, ali njegovo, se samo cini da je najgore,- sudbina i jos vise od toga... Majci Jugovica i Ceti djaka ubijenih u jednom danu itd. sve do dana danasnjeg cujemo, vidimo gledamo strahote......
- ==========================================
- Price Nade Petrovic “REC O ZBEGU “ , prelistala ,malo preletala, sa trperenjem i postovanjem , ostavila na cekanju – strpljenje je zakon.
- =============================================================
- Poklon, zbirka poetskih pesama “IGRACI I IGRACKE “ prvi se otvara i cita jer poklon je autorkin izbor , dat od srca sa posvetom –pravom, kao da me poznaje i upozorava.
Da , nekog koga volim i do koga mi je stalo, uvek cu mudozvoliti da se sa mnom igra , svesno cu to uraditi , trpeti i cekati dokle? Ali ne i zauvek.Cesto se u zivotu desava da “ igracke” postanu igraci, zahvalni svojim igracima.To se u duhovnom svetu naziva “iskusenje”, a u zemaljskom iskustvo , kako za koga.
Zbirka je svetlo plave boje, boje mira, razumevanja i istine, nadahnuca i umetnicke inspiracije. .Boja grlene ili pete cakre, predstavlja sposobnost izrazavanja, komunikacije i, vise od svega, iznosenja istine. Ima izrazito umirujuce svosjtvo.Manjeg je formata , ukusno i metaforicki dizajnirana.Pleni !
Sve pesme imaju svoj smisleni car, razlicite su .Prijemcljive.
jedna od njih :
Virtuelni svet
Izvukao si je niodkuda
kao keca iz rukava.
Pokazivao kao dresirano stene
koje uzicu nosi u ustima.
Usmeravao ka ringispilu
pucketanjem prstiju .
Bila je zar-ptica u oblacima
sve dok publika aplaudira.
Kada se spusti zavesa do kraja
ostavljas upotrebljene rekvizite
i nju u depo medj`zaboravljenim lutkama,
Skidas masku i jeftinu sminku
Ulazis u virtualni svet nasmejanih lica .
Zapises nov scenario na zidu pecine
i izlazis sa osmehom na istu scenu.
Za tebe je iznova spremna pozornica .
Publika nova kao i ona stara ....
Uvek je sve na pocetku
Adrenalin raste...
Rotirajuca svetla se pale i gase.
Krescendo iz casa u cas odzvanja sve jace
Svi se smeju i sve je smesno.....
Jedino ona utamnicena navikom
ostaje tamo gde si je ostavio,
broji pozive na bis
i necujno place.
Recenzija odnosno POGOVOR sa podnaslovom “osudjena na zivot mr Dusana Stojkovica romanu “Cedomorka “ , je apsolutno tacna i objektivna.
Nikad ne verujem dok se ne uverim.
Zdrava ,snazna i nadahnuta nam bila draga Nada Petrović!
Uverena sam da cu , za zivota stici , procitati sve sto si napisala , pa i ono sto si mozda u korpu bacila !
Za sada toliko !”

Нема коментара:

Постави коментар