Recenzija
za knjigu „Divlja trava“... Pesnik i književni kritičar Milan Đurašinović
Poezija
u igri privida i suština
Povodom
pesničke zbirke „Dodiri“ Nade Petrović izneto je mišljenje koje se aktuelizuje
upravo s pojavom njene nove knjige „Divlja trava“ kao verodostojna ocena da
pesnikinjino delo ne ide sa konvencionalnim tokovima savremenog pesništva. Ono
se ne upoređuje sa ovovremenim pesničkim naraštajem ne zbog odsustva modernog
senzibiliteta, već po svojevrsnom insistiranju i istrajavanju na formulama
mitskog i obrednog izražavanja ličnog osećanja života i opšteg iskustva. Po
svojoj prirodi intimistička i ženstvena ova poezija podrazumeva poseban svet i
senzibilitet sa tajnama i zagonetkama za čije otvaranje ne važe standardni
ključevi poimanja.
Nada
Petrović je pesnikinja koja ide izabranim putem, mimo magistralnih pravaca
savremene poezije. U tom svom opredeljenju ona podiže orginalnu tvorevinu,
jezički utemeljenu, impresivnu i sa značenjskom vertikalom. Njenu poeziju
ispunjava najčistija osećajnost, svojstvena posebno ženi, i tek oštra misao i
delikatna osećajnost zajedno čine veliku individualnost ove poezije.Uz to,
poezija u ovom književnom delu je čista do spontanosti i odlikuje je, naročito,
velika dubina i neposrednost. Ovde je na delu pejzažna lirika i poezija
iskonskih osećanja, magije, čaranja, idile, ali i rezignacije i paradoksa
postojanja. Penikinja, kako bi rekao Česlav Miloš u jednoj pesmi, „ne srami se
običaja naših zavičaja“, nego, naprotiv, poseže za obrednim i prvobitnim
oblicima pevanja i rezonovanja. Ona diskretno, po svom unutrašnjem pravu,
istražuje mitska bića i senovita mesta, začarane prostore i dela drevnih
veštaka, antropologiju prošlosti i čovekovu psihologiju danas.
Premda
je njena poezija onirički elementarna, hipersenzitivna, pitoreskna i plastična
u detaljima, ona uspeva da ljudsku sudbinu i suštinu sažme u jasne slike i
znakove, oblike i imena koji ostaju da se prepoznaju i izdvajaju mimo drugih
postulata i pesničkih ostvarenja.
Može
se sa sigurnošću tvrditi da su san i imaginacija sa psihološkim arhetipom izvestni podsticaj
jednog jedinstvenog zvuka koji nose sve pesme Nade Petrović. Otud njihova metafizičnost
i lišenost svake poze i konvencionalnog lirskog štimunga. Nada Petrović po književnoj poetici pripada krugu i redu
pesnika koji drže do tradicije i baštine. A baština je, u biti neprekinuta veza
koja postoji između ljudske jedinke i transcedetalnog sveta. Na toj relaciji
poetesa dolazi do obilja umotvorina na tragu slovenskog i srpskog predanja. Naime,
pesnikinja u nedostatku konačnih odgovora na pitanje „ko smo, odakle smo i kuda
idemo“ koristi se mudrošću najstarijih podataka, ali tako što tu retku
mitologemu dalje oplemenjuje svojim iskustvom. U ovim pesmama pesnikinja
učestvuje u večnoj igri privida i suština često sa naglim upadima u divlju
zbilju, tradicionalni stereotip ili folklornu fantastiku.
Pesnički
senzibilitet superioran intelektualnom akademizmu, duhovnu radoznalost
zadovoljava lepotom reči retkih oimpresija i asocijacija, mitskih figura i
neodgonetnutnutih metafora.
U
pesmi „Suva munja“, odveć karakterističnoj za pesnikinjino delo, lirska
junakinja svoj tegobni položaj i životnu ugroženost prepoznaje u napadu „smuka“
što je „ odozgo crn, po trbuhu žut“, koji „ suvu munju u nedrima oko rebara
uvija“, dok ona ispija „zadnju kap njegovog otrova koji leči i leka koji ubija“.
I dalje slično navedenim stihovima u „Nadnici“, „Tamnici“, „Brodu“, „Ljusci“, „Kalemljenoj
suzi“ i nizu drugih pesama odvija se
dramatični sukob između pesničkog subjekta i sila sveta, svesti i instinkta,
smisla i besmisla.
Jezik
stvarnosti i fantastike i jezik poezije prožimaju se u stihovima Nade Petrović
obrazujući na taj način mnogostruke planove pesme i istovremeno otvarajući
njenu enigmatsku višeznačnost. Pesme u knjizi „Divlja trava“ nastaju u
postupcima simbolizacije figura i bića i literlizacije realnosti i pokazuju da
je Nada Petrović bitna pesnikinja egzistencijalne strepnje i metafizičke
prazmine u savremenoj poeziji.
Milan Đurašinović... 2004. godina.
Нема коментара:
Постави коментар