O psovkama, poganim rečima i galatenju
O
psovkama sam ponekad ponešto zapisala u svojim dnevničkim zapisima, nešto od toga
je i objavljeno u članku „Dresiranje psovke“, pre trinaestak godina u „Savremenuku
+“. Dnevnik koji sam vodila u Rusiji i koji traži mogućnost da bude objavljen
nafilovan je psovkama iz živog govora ljudi kojima sam bila okružena, i
psovkama i poganlucima i kletvama, galatenja je izuzetno retko bilo, verovatno
zato što sam bila jedina žena u građevinskoj operativi, a galatenje je usađeno
u govor žena više nego muškaraca.
Hteli
to da priznamo ili ne okruženi smo psovkama i psovka je deo našeg govora. Psuju
stari, psuju mladi, psuju deca i odrasli. Psuje se na sve strane i psuje svako.
Psuje se i ono što treba i ono što ne treba. Stranci prvo naše psovke nauče. Ponekad
je psovka način govora, drugi put poštapalica i uzrečica, treći put tek onako po
principu: Govorte usta da ne ostanete pusta.
Negde
sam pročitala da je psovka nastala uporedo sa rečima i da će trajati sve dok
jezik istrajava. Psiholozi tvrde da (i to sam pročitala usput puneći glavu
beskorisnim informacijama) je psovanje, iako ružna navika, način da se oslobodimo
agresije i straha. Psuje se i ono što na psovku ne može da odogvori, psuje se
kao pretnja, psuje se i ono što se voli kao i ono što se ne voli ( Nikad ne čuh
da neko Đavola opsuje a hleba, Boga i svetinje na svakom koraku).
Ono
što sve češće primećujem je da su nam i psovke postale suvoparne, grube, pogane
i da su prilično nepismene, da se svode na vulgarnosti koje se ponavljaju, kao
sa izgrebane gramofonske ploče deo refrena, koji sam za sebe ništa ne znači i
da najčešće imaju potrebu da nekog emotivno povrede. Takve psovke mi liče na
silovanje moždanih vijuga, na bahatost i nemoć. A sećam se nekih psovki koje su
bile nešto drugo, koje su umele da oplemene naš jezik, da pokažu svu mudrost i
umnost čak i u trenucima kada se gubi razum, pa se izgovore.
-
„Kolumbo
bem te radoznalog“ grafit za vreme bombardovanja.
-
„
Bem ti dve prikolice pšenice“, psovka u kojoj se ne zna da li je teže onom što
psuje ili onom što je opsovan. Ovo je jedna od najtežih srpskih psovki kojoj
jedino može da parira: „Bem ti sitno žito“ ili „Bem ti trunje“.
-
„Bem
ti džam“, psovka koja je do skora preživela iz turskog vremena, a koja je sada,
koliko vidim, nestala, psovka gde se nikad
ne zna da li se psuje prozor (džam) ili džamija.
Da,
nekada davno su se i psovke prenosile s kolena na koleno, ali sada je drugo
vreme, vreme gde počinje
da vlada savremena komunikacija, a ona negira tradiciju, a hteli mi to da
priznamo ili ne i psovka je tradicija. Sada u živom govoru najčešće se čuje „Jebi
ga“ a na netu može da se vidi skraćenica JBG, a to ne mora da znači ništa, a
može da označava sve. Kako je krenulo uskoro će jezik da nam se svede na poštapalice,
skraćenice, slogove, možda slova, a pisanja na znakove slovne i znakove
interpunkcije.
Ali
da ne dužim sa psovkama, nekada ću im se vratiti, ili će, ako nešto od onoga
što imam napabirčeno i zapisano, pokupljeno iz narodnog govora, neopterećeno raznoraznim
rečnicima i govorima visokoumnih koji najčešće ćute kada treba nešto pametno da
se kaže, kada nam je potrebna smernica i uputstvo kuda i kako dalje, vratiću se
ako se ukaže prilika da nešto od zabeleženog ugleda svetlo dana.
Sada
ću pokušati da dotaknem nekoliko drugih i drugačijih sklopova reči koje
najčešće nisu psovke iako ih mnogi sa psovkama poistovećuju. Pokušaću površno da ukažem na taj deo jezika i
način kako ga ja razumem, jer ako krenem da razvijam priču onako kako mi se
sada u mislima manta ovo će prerasti u nekoliko desetina strana, a to mi nije namera.
Postoje
reči koje se poistovećuju sa psovkama, a one to nisu. Pre bi se mogle nazvati „pogan“.
I čim zapisah ovu reč postaje mi jasno da reč pogan zaslužuje mnoogooo više od
nekoliko rečenica ili redova. Počevši od stvarnih i prenosnih značenja koja su
postojala pa stigavši do poganca (miša). Opet, evo još jedne reči koju je potrebno
izdvojiti i samo o njoj pisati i verovatno ću i njoj da se nekada vratim i da
joj posvetim dovoljno vremena i prostora u svojim pisanijama. Sada ću samo
nekoliko pogani da ispišem tek da se nasluti o čemu ja to ovde „drobim“.
-
Uvatiš
me za *urac.
-
Mrš
(ili nosi se) u pi*kumaterinu.
-
Sviranje
ku*cu.
Pored
psovki i poganih reči postoji i galatenje. Za galatenje se najčešće može
pročitati da ima značenje: ružnog govora, prljavosti, poganosti. Ne prebirući
po rečnicima i ne tražeći šta je tamo zapisano ovde ću ispisati tek nekoliko
galatenja koje sam kao dete čula ( da ne bude zabune i da mi neko, opet, ne prigovori
da je to samo lokalizam i da nije bilo rasprostranjeno, ovo sam kao dete čula i
u okolini Kragujevca i u okolini Aleksinca, i u okolini Leskovca, kao i u
okolini Crne Trave... Možda još negde ali vreme prošlo i beskorisne informacije
su mnoga sećanja zatrpale).
-
Jedi
go*na ( najčešće)
-
Izeš
mi krv iz pi*ku ( čergarka odgovorila na pretnju svom mužu kotlokrpi).
-
Se*em
ti se u usta. ( poganije od prve pogani. Ponavljam: da bi se ovo još bolje
razumelo trebalo bi razjasniti reč „Pogan“ iz svih uglova: kao pridev gde može
da znači: nečist,
prljav, uprljan, neopran, gnusan, ružan, gadan, nagrđen, sramotan, pogrdan,
opak, nepristojan, prost, bezbožan, pokvaren, podmukao, opak... ,imenicu ženskog roda sa značenjem: gad,
nečist ( Đavo), izmet, nečistoća, prljavština, pokvarenjak, zao čovjek, bezbožnik (na to
ukazuje i reč paganin) kao i glagol poganiti koji ima značenje isprljati
izmetom- otuda i ono miš poganac koji svojim repom raznosi izmet i boleštinu).
Ljudi koji pogane su oni koji prljaju, kaljaju,
blate, obeščašćuju... I još samo da pomenem da je ova reč – Pogan deo mnogih
toponima koji postoje u Srbiji, Rumuniji, BIH, Hrvatskoj, Albaniji...)
Nekada
davno žene nisu psovale, sem onih najstarijih koje su svi poštovali, pred
kojima su se svi klanjali i u ruke ih ljubili. U to davno vreme muškarci nisu
galatili. Bezobrazne reči tada se skoro nisu ni upotrebljavale, a one koje su
bile u upotrebi nisu smatrane bezobraznim. Nije bilo ko sada kada strana reč za
polni organ, i muški i ženski, nije bezobrazna, a naša jeste, iako isto
označavaju i isto znače. U to davno vreme bilo je sramota da se psuje i galati
pred mlađarijom i starinama. U to vreme se znalo ko kosi, a ko vodu nosi. Znalo
se dokle se može i dokle sme. Znalo se ko se na kućnom pragu, ko u pola
dvorišta, a ko se na kapiji dočekuje. Znalo se kome se nudi hleb i so, a kome „put
i komat“ ( „put i komat“ je ispraćanje u beli svet samo sa komadom hleba).
Znalo se i kod koga se ide na mobu i kod koga na kuluk.
Mnogo
toga se tada znalo, a usput se zaboravilo, izbrisalo, ustuknulo pred
pomodarstvom i pametovanjem. Oni koji sada znaju ili veruju da većina zna pa to
ne zapisuju ili nemaju kome da kažu da zapiše, ako su nepismeni. Ja, pokušavam
ponekad za ponešto da ostavim trag, za nešto što verujem da je na ivici
zaborava. Pokušavam svesna da je u „Sto sela sto adeta“ (Adet =Običaj,
ustaljena navika, tradicija) i da će se uvek neko naći ko će reći: „Nije tako
nego ovako“.
Molim
sve one koji nešto na ovu temu znaju da dopišu, a da ne pokušavaju da isprave
ono što sam kao dete čula od ljudi koji su krajem pretprošlog veka ili početkom
prošlog rođeni i koji su bili dovoljno dugoveki da požive i da govore dovoljno
glasno da mogu da ih čujem i poslušam.
(PS:Hvala
na čitanju. Ukoliko je ovo dovoljno zanimljuvo potrudiću se još ponešto na istu
temu da zapišem, dopišem, objavim.)
Nada Petrović
Nado, samo piši! Ne treba da se zaboravi!
ОдговориИзбришиko se ne varam ti si "kriva" što je napisan ovaj zapis... Dugo mi je bilo u planu, ali prioriteti su planirano gurali u stranu. A koliko sebe poznajem, ovo bi trebalo da bude tek početak varijacija na istu temu. I opet ako ne iskrsne nešto po prioritetu što će da mi odloži planove. ( Prioriteti nemaju veze sa pisanjem)...
ИзбришиNado, oduševljena sam sa ovim zapisom "O psovkama, poganim rečima i galatenju"! Priznajem da sam, u nekim segmentima i proširila sopstveno znanje o ovom fenomenu i zato ti hvala!
ОдговориИзбришиJelice... Hvala od srca... Ovakvi komentari mi daju snage da nastavim započeti rukopis koji nosi naziv "Ukrovljene reči"... Rukopis koji pokušava da izvuče naše reči iz ambisa zaborava...
ИзбришиInače, po mom ubeđenju najpoganija psovka je: "Jebem ti dete", ili "Dete mu jebem". Ovu poganu psovku sam prvi put čula u selu mog muža - Trućevcu. Na žalost, eto građani tog sela je i danas često upotrebljavaju. Ponekad, čak i kada nisu kivni na nekoga (znači i ne psuju nikoga), oni ovu psovku koriste kao poštapalicu...
ОдговориИзбришиU jenom delu rukopisa dnevnik iz RusijE (koji traži izdavača) imam spisak i težih psovki... I kletvi... Neke od njih sam baš tamo čula i bila iznenađena lakoćom s kojom se izgovaraju.
ИзбришиТема којој си дала душу. Псовке су сада израз немоћи да се нешто промени. Некада су имеле други контекст као што у тексту кажеш. Псовка "бем ти џам" може значити и ругање што ти прозор у глави није довољно отворен да види стварније дубље. Поздрави, само бележи, видим колико коментара, и то одличних!
ОдговориИзбришиХвала Душане на коментару... Идемо даље..
Избриши